Naučná stezka Černá rokle – Kosoř

(počet hlasů: 7)
Komentáře:
Naučná stezka Černá rokle - Kosoř

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Stav naučné stezky z doby naší návštěvy, který zde popisujeme, se mohl v průběhu času výrazně změnit – stezka mohla být mezitím radikálně změněna, zrušena, nebo nahrazena jinou v odlišné trase apod. Následující informace proto už nemusí odpovídat skutečnosti. Pokud jste naučnou stezku navštívili a zjistili jakékoli odlišnosti, dejte to prosím vědět ostatním návštěvníkům prostřednictvím komentáře dole na této stránce. Děkujeme.

Naučná stezka seznamuje se dvěma chráněnými územími těsně za jihozápadním okrajem Prahy mezi Radotínem a Kosoří, a to národní přírodní památkou Černá rokle a přírodní rezervací Klapice, které jsou obě součástí chráněné krajinné oblasti Český kras. Naučná stezka upozorňuje na zdejší významné naleziště zkamenělin z období prvohor (devonu) a seznamuje s místní faunou a flórou. Dále informuje o historii a stavebních památkách obce Kosoř, kde končí.

Na naučnou stezku sice vyrážíme z Prahy-Radotína, ale kompletně celá trasa vede pak již po území Středočeského kraje. Není nijak značena, v Černé rokli je orientace bezproblémová (naučná stezka vede po asfaltové komunikaci, z níž není kam odbočit), bohužel v Kosoři je nutné mít s sebou plánek, abychom trefili až ke konci, navíc jedna ze zastávek má odlišný design než ostatní, což dále přispívá ke zbytečnému nepochopení tvůrčího záměru a bloudění. Trasa je v pohodě sjízdná s kočárkem. Je třeba počítat s výraznějším převýšením (z Radotína až do Kosoře prakticky neustále táhle stoupá).

Naučná stezka je součástí projektu Karlštejnské šachy, v rámci něhož bylo po obcích na území Karlštejnska/Českého krasu pro podporu turistického ruchu a zájmu návštěvníků i o méně známá místa regionu rozmístěno několik desítek různých šachových figur (v každé obci jedna). Na okraji Kosoře naleznete černého pěšce.

Skok na: Seznam zastávek | Informační náplň | Popis trasy

Svazek obcí Region Dolní Berounka
Naše návštěva:
červen 2012
Stav naučné stezky v době naší návštěvy:
100 %

5. Vyhlídka nad Černou roklí

Informační náplň

Zastávka 1: Národní přírodní památka Černá rokle

• uvítání na území obce Kosoř, stručný popis naučné stezky
  • charakteristika chráněného území národní přírodní památky Černá rokle
  • podrobný popis paleontologického naleziště, geologická charakteristika
  • fauna a flóra chráněného území
Vyobrazení:
výr velký; housenka otakárka fenyklového; Černá rokle; trilobit Odontochile hausmanni; skalní odkryvy v minulosti; skalní výchozy "V Sudech"; modrásek vikvicový; plánek rozmístění zastávek

Zastávka 2: Přírodní rezervace Klapice

• charakteristika chráněného území
  • geologická stavba
  • flóra, fauna
Vyobrazení:
dřín obecný; třemdava bílá; záraza vyšší; kavyl Ivanův; bělopásek dvouřadý; len žlutý; plánek rozmístění zastávek

Zastávka 3: Obec Kosoř

• nejstarší historie Kosoře
  • historický a stavební vývoj obce
  • postupný rozvoj obce v minulosti
  • současnost obce
Vyobrazení:
kosořský dvůr; kaplička v Kosoři; socha sv. Jana Nepomuckého; rybník Budeňák; areál kosořského dvora; plánek rozmístění zastávek

Zastávka 4: Náves

• historické centrum obce Kosoř
  • kaple sv. Anny – podrobný popis, historie a současnost
několik fotografií z interiéru kaple sv. Anny v Kosoři

Zastávka 5: Vyhlídka nad Černou roklí

• charakteristika území obce Kosoř a jejího okolí
  • stručný popis chráněných území v okolí
Vyobrazení:
údolí národní přírodní památky Černá rokle; národní přírodní památka Černá rokle; lilie zlatohlávek; trilobit Parahomalonothus Novaki; pohled k vysílači Cukrák; skalní výchozy zvané "V Sudech"; tařice skalní; plánek rozmístění zastávek

Popis trasy

Černá rokle → Kosoř → vyhlídka do Černé rokle

Procházku po naučné stezce zahájíme v Praze-Radotíně v ulici K Cementárně, na autobusové zastávce MHD "V Sudech". Odtud míříme k objektu Technických služeb (sběrného dvora), u něhož zahneme do ulice V Sudech, vedoucí kolmo od ulice K Cementárně. Jdeme v přímém směru k železničnímu podjezdu a dále pak úzkou asfaltkou po dně údolí. Po asi 300 metrech dorazíme k panelu 1. zastávky (Národní přírodní památka Černá rokle).

Dále zpočátku mírně, později výrazněji stoupáme asfaltkou hlubokým zalesněným údolím. Po asi 1,5 km za ostrou pravotočivou zatáčkou potkáme 2. zastávku (Přírodní rezervace Klapice).

Odtud poměrně výrazně vystoupáme na okraj obce Kosoř, kde nalezneme odpočinkový altán a také 3. zastávku (Obec Kosoř).

Dále pokračujeme v původním směru podél mohutné stavby kosořského dvora. Za ním dorazíme na náves, kde je umístěna 4. zastávka (Náves). Pozor, má zcela odlišný design a není na ní plánek, který bychom zrovna zde nejvíc potřebovali…

Dále jdeme stále v přímém směru, Průběžnou ulicí, z níž vzápětí odbočíme vpravo do ulice Nad Vodárnou, která nás posléze dovede do Dolejší ulice, po níž zahneme vpravo. Jdeme pak téměř až na konec této ulice, necelých 500 metrů, až k 5. zastávce (Vyhlídka nad Černou roklí), která je umístěna nedaleko hrany skalního srázu.

Zde naučná stezka končí, a my se můžeme buď vrátit zpět do Radotína, případně k 3. zastávce naučné stezky na okraji Kosoře, kde je autobusová zastávka.

Fotogalerie naučné stezky

Publikováno dne 04. 01. 2019 v  rubrikách Naučné stezky v okrese Praha-západ, Naučné stezky ve středních Čechách.

Komentáře (celkem: 4)

• Miroslav Ottomanský hod.

Stezka je, bohužel, extrémně nebezpečná z důvodu neuvěřitelné frekventovanosti úzké silniční komunikace, po níž vede. Protože stezka vede členitou krajinou a po obou stranách komunikace jsou přírodní rezervace, nelze se silnici nijak vyhnout. Během 90 minut projelo kolem nás 215 automobilů včetně SUV, dodávek a nákladních aut (ani jedno nebylo obsazeno více než 1 osobou), 5 motocyklů, 2 autobusy, 10 jízdních kol a 1 chodec s kočárkem. Každou chvíli jsme museli uskakovat před projíždějícími automobily, přičemž v řadě úseků nebylo kam. Zažili jsme kolizi, kdy se vyhýbala skupina cyklistů, 3 za sebou jedoucí auta a kočárek. Bylo to přímo pekelné. Silnice tvořila serpentiny, ve kterých nebezpečně jedoucí vozidla snadno mohla procházejícího chodce srazit, o čemž svědčilo několik ručně vyrobených cedulí vybízejících motoristy ke zpomalení. Navrhuji, aby byla stezka uzavřena buď pro motoristy, nebo pro chodce. Smrt motorismu!

• Dana hod.

Ano, je zde dočasná objížďka od 1.4.2019 do odvolání z důvodu rekonstrukce kanalizace a uzavírky komunikace Zderazská. Proto je zde nyní velká frekvence vozidel. Doporučuji , než se vydáte na výlet do Černé rokle, zadejte si na webu “ Uzavírka ul. Zderazská v Praze – Radotíně a objízdné trasy od 1.4.2019 “ , aby jste zjistili jaká je situace. Celá stavba by měla být dokončena nejpozději 30.4.2020. Turismu zdar a snad více informovanosti, ale i vzájemné ohleduplnosti.

• Petr Uher hod.

Z nostalgie jsem navštívil oblast mezi Radotínem a obcí Kosoř a to především kvůli spojce V Sudech (Radotín) – Průběžná (Kosoř), kterou jsem v sedmdesátých a osmdesátých letech využíval pracovně několikrát denně k průjezdu, ale o okolní přírodě jsem nevěděl vůbec nic a pěšky jsem po ní také tenkrát nikdy nešel. Tak jsem si to dnes užíval za pomoci opsaným průběhem trasy z Vašich stránek, stezka stále není značená, je ale na místě a v pořádku všech pět tabulí s informacemi.

Vložit komentář

Vážíme si toho, že chcete vložit komentář na náš web. Bohužel se může stát, že se váš komentář nezobrazí hned po odeslání, ale až s odstupem několika dní. Proč tomu tak je, se dočtete zde: Proč se můj komentář nezobrazuje? Děkujeme za pochopení a trpělivost.