Ratměřická stezka

Komentáře:
zatím žádný
Ratměřická stezka

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Stav naučné stezky z doby naší návštěvy, který zde popisujeme, se mohl v průběhu času výrazně změnit – stezka mohla být mezitím radikálně změněna, zrušena, nebo nahrazena jinou v odlišné trase apod. Následující informace proto už nemusí odpovídat skutečnosti. Pokud jste naučnou stezku navštívili a zjistili jakékoli odlišnosti, dejte to prosím vědět ostatním návštěvníkům prostřednictvím komentáře dole na této stránce. Děkujeme.

Naučná stezka vede okolím obce Ratměřice, kde se odehrála jedna z nejdůležitějších a nejkrvavějších bitev z období třicetileté války (bitva u Jankova). Stezka seznamuje s důsledky, jaké pro zdejší obyvatelstvo válka měla, originální formou třídílného komiksu Kterak sedláci dopadli hůř než Götz u Jankova. Krom komiksových panelů potkáme ještě šest menších tabulek seznamujících s pozoruhodnými místy v obci a okolí.

Stezka je nenáročná, vedoucí převážně polními cestami nebo vedlejšími uličkami obce. Její trasa je značena ukazateli s vyobrazením pluhu, většinou pouze na křižovatkách. Na několika místech je možnost posezení. Nedaleko samoty Habrovka (jedna ze zastávek Ratměřické stezky) je památník bitvy u Jankova.

Částí své trasy vede Ratměřická stezka souběžně s naučnou stezkou Po stopách bitvy u Jankova. Doporučujeme si prohlédnout plánek stezky, a schematický plánek všech naučných stezek v okolí Jankova a Ratměřic (žlutě je v něm vyznačena Ratměřická stezka, červeně naučná stezka Po stopách bitvy u Jankova, a fialově naučná stezka Okolo rybníků k vyhlídkovému altánu).

Skok na: Seznam zastávek | Informační náplň | Popis trasy

Základní údaje

Okres:
Benešov
Začíná a končí:
RATMĚŘICE, střed obce u kostela sv. Havla
Délka:
obec Ratměřice
Naše návštěva:
září 2008
Stav naučné stezky v době naší návštěvy:
100 %

• Kostel sv. Havla
  • Sekvojovce
  • Habrovka
  • Lazna (studánka sv. Anny)
  • Kašna

Informační náplň

Ratměřická stezka – úvodní panel

• historie obce Ratměřice
  • informace o naučné stezce
  • třicetiletá válka, rozhodující bitva u Jankova
  • válečné utrpení obcí Ratměřice a Jankov, informační náplň Ratměřické stezky a naučné stezky Po stopách bitvy u Jankova
Vyobrazení:
mapka okolí obce s vyznačenými trasami naučných stezek, tématické obrázky

Popis trasy

Ratměřice (střed obce) → Habrovka → studánka sv. Anny → Ratměřice

Naučná stezka začíná v centru Ratměřic, ve vedlejší ulici pár metrů za kostelem sv. Havla. Zde nalezneme úvodní panel Ratměřické stezky, dále první část komiksu Kterak sedláci dopadli hůř než Götz u Jankova, a také informační tabulku Kašna.

Odtud jdeme směrem ke kostelu, před nímž je umístěna informační tabulka Kostel sv. Havla. O pár metrů dál směrem k hlavní ulici, před vchodem do zámeckého parku, nalezneme další dvě informační tabulky – SekvojovceZámek. Dále zahneme vpravo po hlavní ulici a jdeme po ní asi 50 metrů, než odbočíme šikmo vpravo do vedlejší.

Jdeme zpočátku mezi domy se zahradami, na následujícím rozdvojení míříme vpravo. Postupně vyjdeme ze zástavby obce a stoupáme podél pole na nevysoké návrší. Po necelém půlkilometru přijdeme ke stolku s lavicemi, u něhož je umístěna 2. část komiksu Kterak sedláci dopadli hůř než Götz u Jankova.

Pokračujeme dál do mírného kopce až k samotě Habrovka. Mezi hospodářskými budovami u vrat nalézáme informační tabulku Habrovka. Zde zahneme vpravo a pokračujeme úzkým travnatým průchodem vozové cesty mezi budovami, ploty a dál volnou plochou mezi loukami a poli. Po dalších asi 150 metrech dorazíme na křižovatku, kde se napojíme na štěrkovou cestu s budoucím stromořadím (kdybychom zahnuli vlevo, dorazili bychom zakrátko k nedalekému památníku bitvy u Jankova).

Ratměřická stezka dál pokračuje rovně vozovou cestou mezi poli. V tomto úseku jdeme zároveň po trase naučné stezky Po stopách bitvy u Jankova, a cestou potkáváme rovněž jednu z jejích zastávek. Posléze dorazíme na křižovatku (u kříže), kde odbočujeme vpravo směrem zpět k Ratměřicím (kdybychom odbočili vlevo, došli bychom po trase naučné stezky Po stopách bitvy u Jankova do obce Jankov).

Klesáme vozovou cestou mezi poli a pak podél lesa až do Ratměřic. Zde (již na asfaltové ulici mezi zástavbou) přijdeme na křižovatku tvaru T, kde odbočujeme vlevo. Asfaltka nás po asi 250 metrech dovede k nevelké loučce, kde nalezneme opět stůl s lavicemi a malý domeček se studánkou, u nichž je umístěn jednak 3. díl komiksu Kterak sedláci dopadli hůř než Götz u Jankova, a také tabulka Lazna (studánka sv. Anny).

Odtud se vrátíme zpět na asfaltku a pokračujeme vpravo podél ohradní zdi stále rovně až do středu Ratměřic, kde jsme okruh naučné stezky zahajovali.

Fotogalerie naučné stezky

Publikováno dne 04. 04. 2010 v  rubrikách Naučné stezky v okrese Benešov, Naučné stezky ve středních Čechách.

Vložit komentář

Vážíme si toho, že chcete vložit komentář na náš web. Bohužel se může stát, že se váš komentář nezobrazí hned po odeslání, ale až s odstupem několika dní. Proč tomu tak je, se dočtete zde: Proč se můj komentář nezobrazuje? Děkujeme za pochopení a trpělivost.