Naučná stezka Kondrac – Krasovice – úpatí Blaníku

Komentáře:
zatím žádný
Naučná stezka Kondrac - Krasovice - úpatí Blaníku

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Stav naučné stezky z doby naší návštěvy, který zde popisujeme, se mohl v průběhu času výrazně změnit – stezka mohla být mezitím radikálně změněna, zrušena, nebo nahrazena jinou v odlišné trase apod. Následující informace proto už nemusí odpovídat skutečnosti. Pokud jste naučnou stezku navštívili a zjistili jakékoli odlišnosti, dejte to prosím vědět ostatním návštěvníkům prostřednictvím komentáře dole na této stránce. Děkujeme.

Naučná stezka začíná v obci Kondrac a končí u silnice z Kondrace do Načeradce, na parkovišti sloužícímu návštěvníkům Velkého Blaníku. Stezka seznamuje s historií obcí Kondrac, Libošovice a Krasovice a jejich okolím. Asi nejdůležitějším posláním stezky je nabídnout lidem jdoucím z Velkého Blaníku do Kondrace alternativní trasu mimo hlavní silnici s větším provozem.

Bohužel, naučná stezka nemá vlastní značení, vede mimo stávající turistické značené trasy, na panelech není plánek stezky ani popis trasy k další zastávce, ani se nedozvíte, kolik zastávek vlastně má. Neznalý návštěvník tedy přijde k panelu v Kondraci, a doslova neví, kam dál pokračovat (vedlejší asfaltka k zemědělskému statku, kudy stezka skutečně vede, působí jako ta nejmíň pravděpodobná). Webové stránky obce Kondrac uvádějí čtyři zastávky, všechny jsme našli, předpokládáme tedy, že jsme stezku šli správně. Pokud stezku chcete absolvovat, doporučujeme se seznámit s popisem trasy níže na této stránce.

Skok na: Seznam zastávek | Informační náplň | Popis trasy

Základní údaje

Okres:
Benešov
Začíná:
obec KONDRAC – u kostela sv. Bartoloměje
Končí:
silnice Kondrac–Načeradec, parkoviště pro návštěvníky Velkého Blaníku, turistické rozcestí Na Výhledu, začátek naučné stezky S rytířem na Blaník
Délka:
obec Kondrac
Naše návštěva:
září 2008
Stav naučné stezky v době naší návštěvy:
100 %

• historický vývoj obce Kondrac
  • živelné pohromy v Kondraci
  • spolky v Kondraci
  • historie školy, slavní žáci (František Hauser, Michal Navrátil)
Vyobrazení:
1. vojenské mapování (1764–68); mapa stabilního katastru (1841); kostel po požáru v roce 1918; stavební vývoj románského kostela; Michal Navrátil (1861–1931); fara a škola; náves

Zastávka 2: Zaniklá ves Libošovice

• historie zaniklé vsi Libošovice
  • František Hauser (1794–1870)
  • solná (trhová) cesta
turistická mapa; František Hauser

Zastávka 3: Krasovice

• historie obce Krasovice, původ názvu
  • solná stezka
  • Antonín Norbert Vlasák – kněz, spisovatel a vlastenec
Vyobrazení:
1. vojenské mapování (1764–68); kaplička a usedlost čp. 8 (60. léta); obecní pastouška (již zbořena); maškarní rej před čp. 8; hospodyně Lhotková (40. léta 20. století); Krasovice v roce 1980; usedlost čp. 4; Krasovičtí o prázdninách (kolem roku 1967)

Zastávka 4: Silnice Kondrac–Načeradec

• stavba silnice
  • těžká práce mužů i žen
Vyobrazení:
turistická mapa; 1. vojenské mapování (1764–68); budování silnice do Načeradce v prostoru lomu Blaník (1914)

Popis trasy

Kondrac → Krasovice → rozcestí Na Výhledu

Úvodní panel naučné stezky (Kondrac) nalezneme v Kondraci naproti kostelu. Od něj jdeme směrem vlevo, vedlejší ulicí, mineme obecní úřad a míříme vstříc zemědělskému statku, mezi jehož stavbami projdeme a dál pokračujeme mezi poli. Po necelém kilometru přijdeme na křižovatku asfaltky a polních cest, kde nalezneme 2. zastávku (Zaniklá ves Libošovice). Zde opustíme silnici a odbočíme vpravo vozovou cestou k rybníku.

Přejdeme po hrázi a dál jdeme stále rovně po cestě, mineme několik domů a poté začneme stoupat po okraji pole. Vozová cesta nás posléze přivede do středu obce Krasovice, kde nalezneme 3. zastávku (Krasovice). Z prostranství odbočíme vpravo, vystoupáme z obce a pokračujeme ve stejném směru mírně vpravo asfaltovou cestou mezi poli. Po necelém kilometru dorazíme k hlavní silnici, po níž zahneme vlevo vzhůru. Po asi 50–100 metrech dorazíme k parkovišti pro návštěvníky Velkého Blaníku. V jeho horní části nalezneme 4. zastávku (Silnice Kondrac–Načeradec). Zde naučná stezka končí, a my máme na výběr buď pokračovat po naučné stezce S rytířem na Blaník, která zde začíná, nebo se vrátit do Kondrace.

Fotogalerie naučné stezky

Publikováno dne 09. 08. 2009 v  rubrikách Naučné stezky v okrese Benešov, Naučné stezky ve středních Čechách.

Vložit komentář

Vážíme si toho, že chcete vložit komentář na náš web. Bohužel se může stát, že se váš komentář nezobrazí hned po odeslání, ale až s odstupem několika dní. Proč tomu tak je, se dočtete zde: Proč se můj komentář nezobrazuje? Děkujeme za pochopení a trpělivost.