Průvodce po naučných stezkách a lokalitách v Praze a středních Čechách od Toma, Lucky, Vojty a Báry

RSS

Úvod > Naučné stezky > Naučné stezky ve středních Čechách > Naučné stezky v okrese Nymburk > Naučná stezka Pozorovatelna

Naučná stezka Pozorovatelna

Hodnocení naučné stezky:
(počet hlasů: 6)
Naše návštěva:
listopad 2009
Komentáře:

Naučná stezka seznamuje s částí bývalého vojenského výcvikového prostoru Milovice-Mladá, známého hlavně pobytem sovětských vojsk v letech 1968–1991, i když výcvikový prostor zde byl založen již za Rakouska-Uherska. Stezka vede okolím vrchu Pozorovatelna, kde se vlivem činnosti armády paradoxně uchoval cenný biotop stepního a lesostepního charakteru s výskytem některých vzácných druhů rostlin a živočichů.

Velice zvláštní, pro Polabí netypická přírodní lokalita, která byla navíc dlouhá léta veřejnosti nepřístupná, rozhodně stojí za návštěvu. Bývalý vojenský prostor (nejen okolí Pozorovatelny) je protkán dostatkem relativně kvalitních cest, negativem je však dosud chybějící dopravní a turistická infrastruktura (nejezdí sem hromadná doprava, nejsou tu žádné značené turistické trasy, cyklostezky ani možnosti občerstvení). Naučná stezka Pozorovatelna se tak může stát výchozím místem, kde začít území vojenského prostoru poznávat.

Jedním ze dvou problémů této naučné stezky je právě její špatná dostupnost hromadnou dopravou. V blízkosti není žádná zastávka autobusu, nejblíže je zřejmě železniční stanice v Milovicích, odkud je to ovšem k výchozímu místu stezky cca 4 km. Ideálním řešením je dopravit se k výchozímu místu na kole nebo autem.

Druhým problémem stezky je její neskutečně špatné provedení. Tvůrci se totiž trasu neobtěžovali nijak vyznačit v terénu ani popsat na panelech, ani v plánku lokality. Neznalý návštěvník tedy zůstane stát u úvodního panelu (ten je hned u silnice) a doslova neví, kam má dále jít. Na odbočkách nejsou ukazatele, orientaci komplikuje množství vzájemně se křižujících cest vyježděných vojenskou technikou. Většinu zastávek jsme nalezli prakticky jen náhodou.

Skok na: Seznam zastávek | Informační náplň | Popis trasy

Základní údaje

Okres:
Nymburk
Začíná a končí:
bývalý vojenský výcvikový prostor Milovice-Mladá, u silnice z Milovic do Lipníku, na panelové odbočce pod vrchem Pozorovatelna, cca 1,5 km za letištěm Boží Dar ve směru od Milovic
Délka:
cca 2 km
Zastávek:
Značení trasy:
bez značení
Vznikla:
2007
Tvůrce stezky:
Polabské ekocentrum ČSOP, Město Milovice, občanské sdružení Mladá, RWE Transgas Net
Naše návštěva:
listopad 2009
Stav naučné stezky v době naší návštěvy:
jedna zastávka chyběla

5. Step

Informační náplň

Zastávka 1: VVP Mladá

• základní charakteristika bývalého vojenského prostoru a zdejší krajiny
  • historie vojenského výcvikového prostoru Milovice-Mladá
  • zastávka u lípy
Vyobrazení:
turistická mapa okolí s vyznačením bývalého vojenského prostoru a přírodně chráněných lokalit; náves zaniklé obce Mladá; bourací jednotka rakouské armády; obyvatelé obce Mladá, kostel v Mladé, zbytek stěny kostela v Mladé; bojový vrtulník sovětské armády u Mladé; plánek lokality, letecký pohled na lokalitu

Zastávka 2: Lesostep

• základní charakteristika zdejší lesostepi
  • flóra a fauna
  • periodické tůně
  • křovinná společenstva
  • vliv hospodaření na flóru a faunu
Vyobrazení:
louky u letiště; otakárek ovocný, zlatohlávek chlupatý, martináček habrový, ohniváček celíkový, užovka hladká, bramborníček černohlavý, přástevník medvědí, růže galská, blatnice skvrnitá, listonoh letní; periodická kaluž na cestě, křoviny; tank; lokalita; plánek

Zastávka 3: Lesní porosty

• stručná charakteristika středního Polabí
  • fauna a flóra
  • lesní biotopy
  • lesnické hospodaření
  • březové porosty
  • funkce lesa
Vyobrazení:
rozstřílený les s mrtvým dřevem; roháč obecný, batolec duhový, tesařík piluna, strakáč březový; kačenka česká, hřib dubový, vemeník dvoulistý, dubice; březové porosty s vřesovišti; tématické fotografie; plánek lokality

Zastávka 4: ???

• v době naší návštěvy pravděpodobně zničená

Zastávka 5: Step

• vznik zdejších unikátních stepních porostů
  • líhnutí z kukly otakárka fenyklového
  • chroustek Amphimallon ruficorne
  • co je step
Vyobrazení:
líhnutí z kukly otakárka fenyklového; širokolisté trávníky; housenka přástevníka, vstavač kukačka, vřesoviště, křižák pruhovaný, vřetenuška obecná, okáč bojínkový ulovený pavoukem běžníkem, modrásek hořcový, hořec křižatý, chroustek Amphimallon ruficorne, biotop chroustka Amphimallon ruficorne; step; plánek

Popis trasy

výchozí místo stezky → vrchol Pozorovatelny → výchozí místo

Naučnou stezku zahájíme na výchozím místě u silnice Milovice–Lipník, cca 1,5 km od letiště Boží Dar ve směru od Milovic, po levé straně za lesem. Právě zde odbočuje ze silnice panelová cesta, a hned zkraje je úvodní informační panel naučné stezky a odpočinkový altán.

Je vhodné zopakovat, že trasa stezky není nijak značena (značkami ani ukazateli), ani popsána na panelech. Na každém z nich je sice plánek lokality, ale je na něm vždy vyznačena pouze ta zastávka stezky, u které stojíte, ostatní ne. Pro základní orientaci postačí informace, že stezka vede čistě v rámci rozlehlé stepní louky v bezprostředním okolí vrchu Pozorovatelna – tedy nezachází nikam do lesa, nepřechází silnici apod.

Od výchozího místa a 1. zastávky (VVP Mladá) jdeme kolmo od silnice po rovné přímé panelové cestě. Po asi 150 metrech potkáváme 2. zastávku (Lesostep).

Pokračujeme rovně po panelovce; po asi půl kilometru odbočuje vpravo vozová cesta. Zde na odbočce je 3. zastávka (Lesní porosty).

Opustíme panelovku a jdeme vpravo po cestě, ale jen krátce – zatímco vozová cesta míří šikmo vlevo k lesu, my odbočujeme méně výraznou vyježděnou cestou vpravo vzhůru do travnatého svahu. Tato cesta mírně stoupá a stáčí se na pravou stranu; posléze nás vyvede na vrchol Pozorovatelny. Zde by dle internetových zdrojů měla být 4. zastávka (její náplň neznáme), ale my jsme ji nenašli, předpokládáme proto, že byla v době naší návštěvy zničená.

Dále upozorňujeme, že úsek odtud k 5. zastávce je velmi zpustlý, zarostlý vysokou trávou bez jakékoli cesty nebo pěšiny. Protože je vůbec těžké udat správný směr, kudy jít, doporučujeme z Pozorovatelny sestoupit širokou travnatou vyježděnou cestou směrem dolů zpátky na panelovku (napojíme se na ni asi po 300 metrech u 2. zastávky) a dát se po ní vlevo zpět k výchozímu místu, a odtud pak jít vlevo po silnici asi 400 metrů k místu, kde na silnici ústí zleva úzká travnatá pěšinka. Zde je 5. zastávka (Step), k níž zřejmě původně vedla nějaká cesta přímo z vrcholu Pozorovatelny. Náš průzkum tohoto úseku ale ukázal, že tudy žádná dnes znatelná cesta nevede – případné pěšinky se vždy po pár desítkách metrů rozplynou ve vysoké trávě.

Od 5. zastávky se tedy vrátíme zpět k výchozímu místu, a to je konec naučné stezky.

Komentáře

• Miloslav
    12. 3. 2011, 21:01 hod.

Naše návštěva stezky dne 12.03.2011 potvrdila popisovaný stav. Naprosto nepřehledné značení bez udání směru. Našli jsme pouze body 1,2,3 a 5. Příroda je částečně místy poznamenaná odpadky jako všude kam přijdou lidé.

13. 3. 2011, 20:58 hod.

Když jsme naučnou stezku procházeli, uvažovali jsme, jestli třeba nejde o nějaký mezistupeň, jestli třeba nebudou nějaké ukazatele nebo značení doplněny až dodatečně. Myslím, že by se to i bez toho dalo zvládnout, kdyby byl na panelech plánek s vyznačením ostatních zastávek. Když si vzpomenu, jak jsme tam bloudili křížem krážem vysokou travou a lesy a hledali zastávky (přičemž jsme ani nevěděli, kolik jich vlastně celkem je), chce se mi jen kroutit hlavou, na co tvůrci při budování stezky mysleli. To že se se stezkou dále nic neděje, je klasika – udělali jsme stezku, dál nás to nezajímá.

• Trepifajxl
    25. 3. 2012, 17:13 hod.

Vážení autoři stezky. Opravdu se vám podařilo dílo, které v návštěvníkovi zanechá nesmazatelnou vzpomínku.

• Jura
    23. 6. 2012, 23:12 hod.

Zdravím, ceduli č.4 mám nafocenou z roku 2008. Byla už svalená na zemi a po oznámení zhotoviteli slíbili, že to opraví. Někde byl i článek s fotkama, jak u cedule č.4 nějaký starosta sází dub. V roce 2008 byl dub osypaný chroustama, tak je už asi sežraný. Pokud bude mít někdo zájem o fotky cedulí z roku 2008, tak ať si napíše na jehlar@seznam.cz.

4. 7. 2012, 22:45 hod.

Dodatečně a ještě jednou děkuji Jurovi, že mi nabízené fotky z Pozorovatelny poslal. Mimochodem, na článek o vzniku naučné stezky s fotkou sázení stromu na Pozorovatelně jsem si matně vzpomínal, a podařilo se mi ho nakonec i najít, viz http://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/milovice_polygon.html. Vlastně jsme teprve z něj tehdy po naší návštěvě dodatečně odvodili, kde vlastně byla ona čtvrtá zastávka, kterou se nám nepodařilo najít.

• David
    6. 4. 2014, 12:42 hod.

5. dubna 2014 jsme našli už jen zastavení 2 a 3.

9. 4. 2014, 19:58 hod.

Hm, děkujeme za aktuální info. Tvůrcům je to zjevně již u zadní části těla. Hlavně že stezku s takovým nadšením otvírali 🙁

• Petra
    8. 8. 2016, 23:49 hod.

Návštěva 5.8.2016 autem. Našla jsem cedule 1,2,3,5, tu čtyřku taky ne. Značení žádné, takže po č.3 člověk neví kam jít.Na tabuli 1 je aspoň mapička s vyznačením všech stanovišť, ale jen na té s č.1. Na ostatních cedulích je na mapičce naznačena vždy jen ta aktuální cedule a to ještě kolikrát na špatném místě.Kde je další…kdo ví.Ale při „kufrování“ jsme došli k hezkým novodobým kruhovým zákopům.Kousek od č.5 se ještě místní školáci snažili zpřístupnit zbytky bývalé vesnice Mladá, takže je zde cedulka u cestičky k základům bývalého kostela a o kousek dál udělán okruh s lavičkami a cedulemi kolem bývalého rybníka na návsi.

Vložit komentář

Kam dál?

Na začátek stránky ↑

Hlavní navigace

Prosba – naučná stezka Okolím Okoře

Sháníme brožurku ke zrušené naučné stezce Okolím Okoře, která údajně vedla před více než deseti lety údolím Zákolanského potoka mezi obcemi Noutonice a Kováry na Kladensku.

Kontaktovali jsme mimo jiné obecní úřady v okolí, školy, turistické oddíly, knihovny, bohužel bez úspěchu. Vlastníte-li tuto publikaci, prosíme, kontaktujte nás. Rádi bychom o této naučné stezce publikovali článek, ale je k ní minimum informací. Děkujeme!

infopanely.cz

Na začátek stránky ↑

Vyhledávání

Související články

Rodinný fotoateliér v Kolíně

Nejnovější komentáře

• Ivka u článku Cinibulkova naučná stezka (nová verze): Moc pěkné, místy docela náročné, ale dá se zvládnout. Super výlet. 😀
  • Petr u článku Cinibulkova naučná stezka (nová verze): Stezku jsme teď o víkendu šli opačným směrem než dle popisu (po směru hodinových ručiček), s malým dítětem v krosničce. Bludiště jsme nakonec prošli i s tou krosničkou, akorát jsme ho šli proti směru hodinových ručiček (tj. dle popisu tady)....
  • Jaroslava Frantíková u článku Naučná stezka Votočnice: Votočnice v hrozném stavu, rozpadlé zábradlí na vyhlídce, zarostlé, nic není vidět. Hrůza. Nic horšího jsme při našem putování neviděli.
  • Háňa u článku Naučná stezka Dubeč – Uhříněves: NS jsem si prošla. Jen mě trochu zmátl začátek naučné stezky – nenašla jsem správný začátek stezky a tak jsem se trochu motala a ptala se lidí. Moje „trasa“ tedy začala až od druhé zastávky. Procházka je to pěkná, jen bych...
  • Eva u článku Naučná stezka Roztocký háj – Tiché údolí: Bezva trasa, skoro celá podél Unětického potoka, který vytváří příjemnou kulisu pro pěší procházku. V závěru je dobrá restaurace, kde jsem zahnala žízeň a dala si dobrý boršč. Popis trasy mi velmi pomohl.
  • Ríša a Jarka u článku Naučná stezka Svatojánské proudy: Trošku neplánovaně jsme se vydali využít volný čas na radu majitele pizzerie ve Štěchovicích právě na stezku. Bez nějakého outdoor vybavení. Byla to nádhera , příroda a dramatické scenérie skal , tunely , chaty ma místech , kde bych si je...
  • Anonymous u článku Naučná stezka Městská část Praha 9 – jihovýchodní stezka: Délka snad 11km
  • Václav Fuksa u článku Naučná stezka Roudný: Stezka byla před několika lety obnovena, vizte např. http://www.csopvlasi m.cz/aktuality/detai l/904
  • Vladik u článku Naučná stezka Svatojánské proudy: klobouk dolů? spíš toho cyklistu!
  • Kazan u článku Naučná stezka Prahy 14: Dobrý den, panely 5 a 6 na stezce byly obnoveny, i když najít panel č. 6 je detektivka. Neodpovídá ani váš popis (nebo jsem byl úplně jinde), ani trasa na Mapy.cz, a v podstatě i mapka na panelech je natolik vágní, že člověk šel skutečně spíš po...
  • Zdeněk Pilný u článku Naučná stezka Svatojánské proudy: Svatojánské proudy jsem šel z Třebenic do Štěchovic v polovině května 2017 a je to hodně zajímavý výlet. Jen jsem se trochu přecenil a neuvědomil si, že ve věku 77 roků to nebude asi žádná legrace. Dopadlo to tak, že poslední 2 km jsem...
  • JanaVi u článku Fotogalerie naučné stezky Oppidum Závist: Včera jsme naučnou stezku navštívili a panely jsou tam zcela jiné než na zdejších fotografiích. Škoda, ty původní se mi zdály zajímavější pro laiky a děti. Ovšem bylo tam krásně 🙂
  • JP u článku Naučná stezka Hostivické rybníky: INFO: KOČÁREK ANO. Trasu z ulice K Rybníku – U Sádek – dále po cestě – U Ovčína a pak celý okruh NS prošli s kočárkem a žádná větší potíž. Pokud máte kočárek s většími nafukovacími koly a ne golfky, tak kočárek doporučuji.
  • pavkadrb u článku Naučná stezka Mníšek pod Brdy: cedule 1 je přesně jak bylo popsáno nahoře – tedy v dolní části náměstí – pod kostelem.
  • pavkadrb u článku Naučná stezka Mníšek pod Brdy: Hajnovna a lesovna jsou ve stavu zakonzervovaných ruin v areálu Skalka nad Mníškem.

RSS Co se píše jinde: Naučnou stezkou.cz

• Naučná stezka Údolím Šembery u Českého Brodu byla slavnostně otevřena
    V sobotu 10. září 2011 jsme se zúčastnili oficiálního otevření naučné stezky Údolím Šembery v Českém Brodě. Tato akce byla doplněna bohatým celodenním programem pro děti i dospělé v okolí hradu Šember, kde naučná stezka končí.
  • Pozvánka na otevření naučné stezky Údolím Šembery u Českého Brodu
    V sobotu 10. září 2011 v 9 hodin se u městského pivovaru v Českém Brodě uskuteční slavnostní otevření nové naučné stezky Údolím Šembery. Více informací vám nabízíme v krátkém článku.
  • V pražském Milíčovském lese můžete navštívit netradiční naučnou stezku
    Netradiční naučná stezka „Milíčovský les“, která je v provozu od začátku června tohoto roku, chce zaujmout zejména mladší návštěvníky. Prostřednictvím interaktivního obsahu zprostředkovává informace o přírodních, kulturních a historických zajímavostech Milíčovského lesa. Od září 2011 budou tyto informace dostupné nejen v českém, ale i anglickém a německém jazyce.
  • V pražských lesích vzniknou netradiční naučné stezky
    Ústav pro ekopolitiku, o. p. s., zahájil v lednu 2011 projekt „Interaktivní naučné stezky v pražských lesích“, jehož cílem je zvýšit informovanost pražské veřejnosti, zejména pak mladých lidí o důležitosti a významu přírodních, kulturních a rekreačních hodnotách vybraných pražských lesů, ale také o problémech, které jsou způsobeny jejich rekreačním využíváním, a to prostřednictvím netradičních interaktivních (beetaggových) naučných stezek.
  • Naučná stezka Hradešín
    Krátká naučná stezka seznamující s historií a současností obce Hradešín u Českého Brodu, rozkládající se na svazích stejnojmenného vrchu Hradešín. Nejpozoruhodnějším místem na trase je kostelík sv. Jiří na vrcholu Hradešína, zajímavý slepenec několika historických stavebních slohů.

Naučnou stezkou.cz

Certifikát WebArchivu

tomas-vanek.cz

Licence Creative CommonsTextový a obrazový obsah webu Stezky.info, jehož autory jsou Tom & Lucka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora – Neužívejte komerčně 3.0 Česko. Přejete-li si tento obsah převzít a použít pro své účely, ale nevyhovují vám podmínky licence, kontaktujte nás.