Průvodce po naučných stezkách a lokalitách v Praze a středních Čechách od Toma, Lucky, Vojty a Báry

RSS

Úvod > Naučné stezky > Naučné stezky ve středních Čechách > Naučné stezky v okrese Nymburk > Naučná přírodovědná stezka u Pustého rybníka

Naučná přírodovědná stezka u Pustého rybníka

Hodnocení naučné stezky:
(počet hlasů: 7)
Naše návštěva:
červenec 2003
Komentáře:

Seznamuje se zajímavou flórou, faunou a geologickou stavbou okolí rybniční soustavy. Nachází se cca 1 km od obce Dymokury, ležící asi 15 km severovýchodně od Nymburka. Stezka vede lesem nedaleko břehu Pustého rybníka.

Trasa stezky je nenáročná, vedoucí výhradně po rovině, lesní cestou až pěšinou.

Vede po modré turistické značce. Končí na hrázi dalšího rybníka v soustavě – Jakubského rybníka. V době vybudování stezky se počítalo s jejím prodloužením i kolem něj, ale nejspíš k tomu nikdy nedošlo.

Skok na: Informační náplň | Popis trasy

Základní údaje

Okres:
Nymburk
Začíná:
hráz PUSTÉHO RYBNÍKA u Dymokur (silnice č. 32 Poděbrady–Jičín)
Končí:
hráz JAKUBSKÉHO RYBNÍKA
Délka:
2 km
Zastávek:
Značení trasy:
bez vlastního značení, vede po modré turistické značce
Vznikla:
1982
Tvůrce stezky:
dobrovolní pracovníci státní ochrany přírody při odboru kultury ONV Nymburk
Naše návštěva:
červenec 2003
Stav naučné stezky v době naší návštěvy:
panely jsou velmi poznamenané časem, ale všechny zachovalé a čitelné

Informační náplň

Zastávka 1

• autoři stezky a důvod jejího vybudování
  • informace o tištěném průvodci (k dostání v ZŠ Dymokury)

Zastávka 2: Geologické poměry v okolí naučné stezky

• geologická stavba okolí naučné stezky
  • paleontologické nálezy
Vyobrazení:
Innoceramus planus Münst.; racek chechtavý; průřez sedimenty

Zastávka 3

• teplomilná květena ve stráni nad cestou – třemdava bílá, vstavač nachový
  • další druhy rostlin
třemdava bílá, kamejka modronachová

Zastávka 4

• dřeviny okolního lesa
  • bylinné patro
brslen evropský, prvosenka jarní

Zastávka 5

• ptáci na na Pustém rybníku a v jeho okolí
Vyobrazení:
rákosník velký, lyska černá, polák velký, + poničený obrázek

Zastávka 6

• Jakubský rybník
  • rybniční soustava na Dymokursku v minulosti a dnes
  • ptáci, rostliny
Vyobrazení:
lilie zlatohlavá; potápka roháč; plovatka bahenní, okružák ploský

Zastávka 7

• autoři stezky a důvod jejího vybudování
  • informace o tištěném průvodci (k dostání v ZŠ Dymokury)

Popis trasy

Pustý rybník (hráz) → Jakubský rybník (hráz)

Putování po naučné stezce je nejvhodnější zahájit na železniční zastávce Dymokury.

Od nádražíčka u obce Dymokury vede žlutá značka – vydáme se po ní, přejdeme koleje a míříme po silnici vpravo.

Po asi 100 metrech odbočuje ze silnice vedlejší silnice vlevo, kudy vede i žlutá značka. Mírně klesáme, přejdeme potok vytékající z rybníka a pak asi 100 metrů mírně stoupáme a pak zahýbáme po asfaltce vpravo (napojíme se na modrou značku) a dojdeme na hlavní silnici (pozor, velký provoz). Tu přejdeme na druhou stranu, a jdeme kousek vlevo, kde z hlavní odbočuje vpravo úzká asfaltka se závorou. Stáčí se jakoby zpět a míří k hrázi Pustého rybníka. Zde v prostoru za závorou nalezneme úvodní panel a 2. zastávku stezky.

Odtud míříme po modré značce zleva podél rybníka, a modré značky se držíme až do konce stezky. Cesta vede většinou na dohled rybníka, lesem, místy i dál od břehu, někde narazíme na průseky ke břehu, ale většinou jdeme lesem. V poslední třetině stezky se cesta od rybníka vzdálí víc a jde prakticky vnitrozemím (těsně před koncem stezky máme po pravé straně mladý dubový les a nad stromky je šikmo vpravo vidět střecha Jakubského mlýna). Poslední úsek jdeme opět lesem, až vyjdeme na silnici (Dymokury–Záhornice). Vpravo od nás je hráz Jakubského rybníka a objekt Jakubského mlýna.

V tomto místě naučná stezka končí. Pokud jsme do Dymokur dojeli vlakem, můžeme jít odtud vpravo po hrázi a po silnici k železniční zastávce Činěves, pokud autem, nezbývá nám než se stejnou cestou vrátit po modré značce do Dymokur.

Komentáře

• Petr Boček
    10. 5. 2008, 10:11 hod.

Dobrý den, některé informacni panely jsou nyni 05/2008 na této stezce již téměř nečitelné(nebo čitelné s mimořadnými obtížemi). Stav se zhorsil oproti roku 2003, kdy byla Vami popisována. Myslim, ze je to skoda,za obnovu by jiste stála. Objevili jsme ji pred rokem a stále se tam vracíme, jelikož místo je velmi klidné, málo navštěvované a příjemné.

• Tom
      13. 5. 2008, 22:03 hod.

[Petr Boček]: Dobrý den, děkujeme za upozornění. Stezka byla ve špatném stavu už v době naší návštěvy, proto je div, že se z ní po pěti letech ještě něco zachovalo. S její obnovou to už tehdy vypadalo bledě, jejímu správci v tom bránily objektivní důvody. Jaká je situace dnes, nevíme.

• Radka
    9. 1. 2010, 14:29 hod.

Když jsem tam byla loni v létě (srpen 2009), poslední dvě tabule se mi ani nepodařilo najít a druhou nelze přečíst.

• Tom
      13. 1. 2010, 22:07 hod.

[Radka]: Dobrý den, děkujeme za zprávu. Pokud si dobře vzpomínám, tak poslední dvě zastávky byly už v době naší návštěvy (léto 2003) vyvrácené z původního místa a volně opřené o strom – je možné, že skončily pohozené někde v lese, nebo odvezené. Samotného mě zpětně překvapuje, že jsme tehdy našli všech 7 zastávek, a čitelných, i když už v hrozném stavu. Uvažuji, jestli by už nebylo vhodné přesunout tuto stezku do zrušených – její obnova není pravděpodobná.

Vložit komentář

Kam dál?

Na začátek stránky ↑

Hlavní navigace

Prosba – naučná stezka Okolím Okoře

Sháníme brožurku ke zrušené naučné stezce Okolím Okoře, která údajně vedla před více než deseti lety údolím Zákolanského potoka mezi obcemi Noutonice a Kováry na Kladensku.

Kontaktovali jsme mimo jiné obecní úřady v okolí, školy, turistické oddíly, knihovny, bohužel bez úspěchu. Vlastníte-li tuto publikaci, prosíme, kontaktujte nás. Rádi bychom o této naučné stezce publikovali článek, ale je k ní minimum informací. Děkujeme!

infopanely.cz

Na začátek stránky ↑

Vyhledávání

Rodinný fotoateliér v Kolíně

Nejnovější komentáře

• Petr u článku Cinibulkova naučná stezka (nová verze): Stezku jsme teď o víkendu šli opačným směrem než dle popisu (po směru hodinových ručiček), s malým dítětem v krosničce. Bludiště jsme nakonec prošli i s tou krosničkou, akorát jsme ho šli proti směru hodinových ručiček (tj. dle popisu tady)....
  • Jaroslava Frantíková u článku Naučná stezka Votočnice: Votočnice v hrozném stavu, rozpadlé zábradlí na vyhlídce, zarostlé, nic není vidět. Hrůza. Nic horšího jsme při našem putování neviděli.
  • Háňa u článku Naučná stezka Dubeč – Uhříněves: NS jsem si prošla. Jen mě trochu zmátl začátek naučné stezky – nenašla jsem správný začátek stezky a tak jsem se trochu motala a ptala se lidí. Moje „trasa“ tedy začala až od druhé zastávky. Procházka je to pěkná, jen bych...
  • Eva u článku Naučná stezka Roztocký háj – Tiché údolí: Bezva trasa, skoro celá podél Unětického potoka, který vytváří příjemnou kulisu pro pěší procházku. V závěru je dobrá restaurace, kde jsem zahnala žízeň a dala si dobrý boršč. Popis trasy mi velmi pomohl.
  • Ríša a Jarka u článku Naučná stezka Svatojánské proudy: Trošku neplánovaně jsme se vydali využít volný čas na radu majitele pizzerie ve Štěchovicích právě na stezku. Bez nějakého outdoor vybavení. Byla to nádhera , příroda a dramatické scenérie skal , tunely , chaty ma místech , kde bych si je...
  • Anonymous u článku Naučná stezka Městská část Praha 9 – jihovýchodní stezka: Délka snad 11km
  • Václav Fuksa u článku Naučná stezka Roudný: Stezka byla před několika lety obnovena, vizte např. http://www.csopvlasi m.cz/aktuality/detai l/904
  • Vladik u článku Naučná stezka Svatojánské proudy: klobouk dolů? spíš toho cyklistu!
  • Kazan u článku Naučná stezka Prahy 14: Dobrý den, panely 5 a 6 na stezce byly obnoveny, i když najít panel č. 6 je detektivka. Neodpovídá ani váš popis (nebo jsem byl úplně jinde), ani trasa na Mapy.cz, a v podstatě i mapka na panelech je natolik vágní, že člověk šel skutečně spíš po...
  • Zdeněk Pilný u článku Naučná stezka Svatojánské proudy: Svatojánské proudy jsem šel z Třebenic do Štěchovic v polovině května 2017 a je to hodně zajímavý výlet. Jen jsem se trochu přecenil a neuvědomil si, že ve věku 77 roků to nebude asi žádná legrace. Dopadlo to tak, že poslední 2 km jsem...
  • JanaVi u článku Fotogalerie naučné stezky Oppidum Závist: Včera jsme naučnou stezku navštívili a panely jsou tam zcela jiné než na zdejších fotografiích. Škoda, ty původní se mi zdály zajímavější pro laiky a děti. Ovšem bylo tam krásně 🙂
  • JP u článku Naučná stezka Hostivické rybníky: INFO: KOČÁREK ANO. Trasu z ulice K Rybníku – U Sádek – dále po cestě – U Ovčína a pak celý okruh NS prošli s kočárkem a žádná větší potíž. Pokud máte kočárek s většími nafukovacími koly a ne golfky, tak kočárek doporučuji.
  • pavkadrb u článku Naučná stezka Mníšek pod Brdy: cedule 1 je přesně jak bylo popsáno nahoře – tedy v dolní části náměstí – pod kostelem.
  • pavkadrb u článku Naučná stezka Mníšek pod Brdy: Hajnovna a lesovna jsou ve stavu zakonzervovaných ruin v areálu Skalka nad Mníškem.
  • Jan Uchytil u článku Drvotova stezka: To by musela být terénní tříkolka = pro běžný kočárek jsou vhodné pouze úseky, kde stezka kopíruje cyklotrasy = 2/3 úseku kolem Záplav a potom konec stezky u nádraží Žehrovice. Ale dá se to projet po té cyklostezce.

RSS Co se píše jinde: Naučnou stezkou.cz

• Naučná stezka Údolím Šembery u Českého Brodu byla slavnostně otevřena
    V sobotu 10. září 2011 jsme se zúčastnili oficiálního otevření naučné stezky Údolím Šembery v Českém Brodě. Tato akce byla doplněna bohatým celodenním programem pro děti i dospělé v okolí hradu Šember, kde naučná stezka končí.
  • Pozvánka na otevření naučné stezky Údolím Šembery u Českého Brodu
    V sobotu 10. září 2011 v 9 hodin se u městského pivovaru v Českém Brodě uskuteční slavnostní otevření nové naučné stezky Údolím Šembery. Více informací vám nabízíme v krátkém článku.
  • V pražském Milíčovském lese můžete navštívit netradiční naučnou stezku
    Netradiční naučná stezka „Milíčovský les“, která je v provozu od začátku června tohoto roku, chce zaujmout zejména mladší návštěvníky. Prostřednictvím interaktivního obsahu zprostředkovává informace o přírodních, kulturních a historických zajímavostech Milíčovského lesa. Od září 2011 budou tyto informace dostupné nejen v českém, ale i anglickém a německém jazyce.
  • V pražských lesích vzniknou netradiční naučné stezky
    Ústav pro ekopolitiku, o. p. s., zahájil v lednu 2011 projekt „Interaktivní naučné stezky v pražských lesích“, jehož cílem je zvýšit informovanost pražské veřejnosti, zejména pak mladých lidí o důležitosti a významu přírodních, kulturních a rekreačních hodnotách vybraných pražských lesů, ale také o problémech, které jsou způsobeny jejich rekreačním využíváním, a to prostřednictvím netradičních interaktivních (beetaggových) naučných stezek.
  • Naučná stezka Hradešín
    Krátká naučná stezka seznamující s historií a současností obce Hradešín u Českého Brodu, rozkládající se na svazích stejnojmenného vrchu Hradešín. Nejpozoruhodnějším místem na trase je kostelík sv. Jiří na vrcholu Hradešína, zajímavý slepenec několika historických stavebních slohů.

Naučnou stezkou.cz

Certifikát WebArchivu

tomas-vanek.cz

Licence Creative CommonsTextový a obrazový obsah webu Stezky.info, jehož autory jsou Tom & Lucka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora – Neužívejte komerčně 3.0 Česko. Přejete-li si tento obsah převzít a použít pro své účely, ale nevyhovují vám podmínky licence, kontaktujte nás.